fredag 1 juli 2011

Det hade jag ingen aning om

Jag sitter här i skuggan och njuter av att det är ljust, varmt och av att fåglarna sjunger.

Idag är det omöjligt att föreställa sig den isande kalla morgon som jag fotade den första januari i år.

Möjligheten att kunna föreställa sig vad som ska hända efter olika politiska beslut saknas hos  många. I år har våra makthavare citerat Hasse Alfredson och Tage Danielsson när de utropar :

Det hade jag ingen aning om.

Det gäller sjukförsäkringsreglerna och

det gäller utsläppen från Outokumpu.


 Det är tur att våren exploderar varje år. Då glömmer vi de mörka tunga dagarna och att vi skrapade rutorna på bilen varje morgon 150 dagar på rad.


Vad är det som hänt, som kommer att påverka oss i framtiden mest? Det är en fråga som jag inte vet svaret på. 




Kan det vara:


Facebooks etablering i Luleå?

Nedläggningen av akutkirugin i Kiruna? 

Många kanske tycker att det inte är förändringar som kan nämnas på samma dag. Men bägge besluten präglas av samma gamla tankevärld. Stora beslut utan riktiga analyser.

 Nu är det högsommar. Klematisen har blommat ut. De första rädisorna är färdiga. I den gamla sandlådan knyter sig jordgubbarna. Det allra första bäret håller på att rodna. Idag är det rekordsommar med löpsedelsspråk.  Det hoppas jag att vi har varje dag fram till höstens början.



3 kommentarer:

Maria Moln sa...

Så hade du citerat Hasse Alfredsson! Hade ingen aning om det när vi talades vid på förmiddagen! Hade inte sett din blogg idag då. Tänker att analyser är så viktiga. Inga stora beslut kan fattas utan dem- Håller med dig önska rekordsommar och lagrad solenergi så att vi orkar igenom höst och mörk vinter.

Granne med potatisodlaren sa...

Det är väl så att alla artiklar om hans 80 årsdag skapar ett behov av att citera honom. Tänk på DNs korsord.

tankar från mitt fönster sa...

Ja, nog blev det en rekordsommar! Det gäller att njuta. Håller med dig om att beslut tas utan att man förstår hur beslutsfattarna har tänkt.
Ha en skön vecka!