onsdag 17 augusti 2011

Inte bara bröd

Nu har jag läst Stéphane Hessels stridsskrift för människovärdet och engagemang, SÄG IFRÅN. Han är motståndskämpen och diplomaten som vid 93 års ålder fick nog. Inte hade han och de övriga i motståndsrörelsen, kämpat för sociala reformer efter andra världskriget för att se hur den ena och den andra rustas ner.

När jag såg denna gamla brödbil på Höslaget i Avan fick jag en bild i mitt huvud. Jag såg alla dessa sociala framsteg som Europas folk kämpat för efter det andra världskriget. Reformer som är lite skamfilade och som behöver en upprustning, inte en skrotning.

Stéphane Hessel, som var med och skrev FN:s deklaration för mänskliga rättigheter, kräver att vi tar de sociala framstegen och människovärdet på allvar.

" Vi står idag mellan det första decenniets vidrigheter och de följande decenniernas möjligheter."

Så sammanfattar Stéphane Hesssel klimatmötet i Köpenhamn. Han tror att vi kan ta ansvar och påverka efter 93 år på vår jord.


Inga kommentarer: