lördag 8 oktober 2011

Hur mycket kostar det?!

Det känns som om vi vissnar lite mer för varje dag
Hur mycket pengar är det?

Det är en fråga som jag ställer mig när jag läser om de barn som fått sina liv skadade av vaccinet mot svininfluensa. De får 50 000 kronor!!!

Två månadslöner för att ha en svår funktionsnedsättning under ett helt liv.

En annan aktuell summa är 160 000 kronor. Det är vad Juholt stal från skattebetalarna när han lyfte felaktigt bostadsbidrag.

Han förlorade förtroendet hos väljarna för sex månadslöner.

Det står visserligen ingenstans i reglerna att riksdagsledamöterna inte får bo ihop med någon. Men praxis är att bidraget bara täcker halva hyran om de är två som delar bostad.

Lena Andersson skriver om hur vårt samhälle har förändrats. Om hur socialdemokraternas dominans har försvunnit. Jag tror att en viktig orsak är detta att Håkan Juholt inte ens tänker på att han borde följa de regler som gäller. Att kommunpolitiker genom tiderna har gett sina barn och släktingar kommunala jobb. Att ledande politiker har fixat in sina barn på arbetsplatser som är beroende av partiet.

Nu är det moderaternas tur. I Boden behövde alliansen bara verka i en valperiod innan kommunalrådet (m) hade placerat sin son som chef för ett kommunalt bolag.

Sveriges television vill sända en partiledardebatt med alla sju riksdagspartierna. Socialdemokraterna och Vänstern har tackat nej. De vill inte stå i teverutan och blandas ihop med Sverigedemokraterna. För till skillnad från alla andra år har Jan Axelsson, chef för nyheterna, bestämtsig för att flytta Sverigedemokraterna från höger till vänster.

Jag trodde aldrig att jag skulle tycka att Juholt och Ohly gör rätt. Men det tycker jag. Att stå på samma sida i bild skapar en falsk samhörighet oavsett vad partiledarna kommer att säga.


För att återgå till början. De barn som fått narkolepsi för att de gjorde som socialstyrelsen, sjukvården och smittskyddsinstitutet krävde och vaccinerade sig. De kommer att få 150 miljoner kronor allihop tillsammans, vilket blir 50 000 kronor per barn.

Det är 50 miljoner kronor mindre än vad Stockholms lokaltrafik satsar på att bygga bort chansen att åka med utan biljett.  Varje år!

Vad kostar det, i slutändan?



Inga kommentarer: