söndag 11 augusti 2013

Jordgubbsfinal

Sommarens sista jordgubbar kommer från Jämtland. Där växer de sötaste bären och de mognar sent. Igår när jag kom fram till jordgubbskiosken önskade försäljarna trevlig höst. Det är ett av de tecken som jag väljer att blunda för.
Istället tar jag fram världens minsta tub med Kalles och minns sommarens fina resa. Kaviartuben följde med från årets tjusigaste hotell, Grand i Gävle. Men även om jag satsar hårt på att skrämma fram semesterkänslan så är det slut på lediga dagar. Nu har S och J tagit bilen med storsläp och rullat ner i mlle Renault till Uppsala. En resa på så där 13 timmar. Snart börjar återresan för J och bilen. Som tur är kan man lämna kvar släpet i söder. S ska fixa med sin pyttelilla lägenhet och plugga inför en tenta. Sen får vi se om hon hinner upp hit igen innan skolan börjar.

Igår var jag och Inger på Höslaget i Avan. Det har blivit en tradition. Hela byn på andra sidan älven fylls av fest med tusentals besökare. Det är loppis, lokalt odlade grönsaker, rypsolja och fina lammskinn. I år ställde en otroligt duktig florist ut sina brudbuketter. Den allra finaste var med en kronärtskocka i mitten. Tyvärr fick jag inga bilder med mig därifrån. Men fina minnen.


Inga kommentarer: