måndag 2 september 2013

Det doftar

Vi hann inte i år heller. Ja, vi hann inte plocka lingon före älgjakten. Jag och almanackan är inte synkade. September doftar löv, rök och äpplen. I år har jag till min lycka hittat tre små gula sommarfrukter. Efter denna vår var jag helt säker på att vi inte skulle kunna plocka ett enda äpple. Och det är glest i träden.

I år tänker jag förebygga en kort höst med att gödsla med lågkvävegödsel. Det kan ju inte skada träden. En del äppelodlare säger att det är helt avgörande, andra att det bara är att hoppas på en lång avmogning inför vintern.

Penséerna lyser upp nu när alla andra blommor tappat färgen. De blommar på femte månaden nu tillsammans med några små magra violer. Denna sommar har inte planteringarna planerats som jag brukar. Det är det där med tiden. En morgon är det strålande försommar och helt utan att jag märker det har det blivit höst. Höst är härligt, men de där 90 dagarna med sommar skulle vara längre. Min teori är att de långa ljusa sommardagarna rusar fram i 110 för att de är så ljuvliga. Eller hur?

Inga kommentarer: