måndag 21 april 2014

För säkerhets skull

Varje morgon bär jag ut påskplanteringarna. Jag gör precis så där som David Eberhardt säger att vi svenskar gör, jag låter krukorna stå inne över natten för säkerhets skull. Han tycker ju att vi svenskar är för säkerhetsfixerade och tar på oss för många säkerhetsbälten och cykelhjälmar. Jag tycker att han är rätt parodisk. Ni vet som en sån där överläkare då de bestämde allt på jorden i alla fall inom sjukhusets väggar. Det beror nog på att han arbetar inom psykiatrin. Där lever tron på den allsmäktige läkaren kvar på sina håll.

Det var så när jag började mitt första heltidsjobb på Serafimerlasarettet. Där var det Gunnar Björk som var gud och bestämde det mesta. Han var en mycket duktig njurläkare och så var han den gamle kungens doktor. Då var det självklart att han bestämde hur alla skulle se ut, vara klädda och om personalen hade rätt att äta lunch den dagen. När jag tittar bakåt på detta sätt undrar jag hur vi stod ut.

Hur jag började att tänka på detta? Jo, jag vaknade till att radion började med ekosändningarna och nyheten som jag hörde först handlade om att vi kommer att behöva 220 000 nya undersköterskor, sjuksköterskor och läkare de närmaste nio åren. Då gäller det att förändra landstingen!

Jag vet ingen förutom dem som arbetar på sjukhus som kan få sin semester inställd. Jag vet ingen förutom dem som arbetar i vården som har så lite att säga till om när det gäller hur de ska organisera arbetet. Trots att alla som arbetar där har utbildning och massor med kunskaper.

Vad som händer när det är så här toppstyrt får vi se här i byn när vårdplatser stänger och operationer ställs in. Många anser att vården inte är säker för att alla har för mycket att göra. Men de som har makten har som vanligt inte hört talas om att det är så här. Istället gör de sig klara för att inviga det nya patienthotellet...

Inga kommentarer: