tisdag 17 juni 2014

Mi'sommarsnö

Känslan jag fick idag när jag trampade till brevlådan var; det är vinter och snart skidan den slinter. Då precis då hörde jag ljudet av hjulen som surrade förbi. Motionsskidåkarna ger sig icke. Denna bitande kalla morgon har de naturligtvis tagit fram sina rullskidor. Ja, det där vita som jag en kort sekund trodde var nysnö, det var bara lite hundlokor.

I påskas njöt vi av sillen på vår ganska oskyddade altan, undrar om det är möjligt på fredag?

Det är ovanligt med så här kalla dagar i juni vid älvens strand. Sist jag var tvungen att ta fram vinterkappan till midsommar var vi i Västerbottens skogsland. Vi tog en promenad upp på Malåberget för att njuta av utsikten när en ilsken snöby kröp in överallt, till och med i öronen. Men det var så länge sen att det är preskriberat.

I år får vi satsa på alternativa midsommaraktiviteter. Filmmaraton, bokläsning och så kan vi baka. Det är inte vädret utan vad som händer när vi ska stå ut som gör skillnad.

Jag vet i alla fall en person som jublar om det ligger ett snötäcke på marken när hon vaknar på midsommarafton. Då gäller det att glädjas med henne.


Inga kommentarer: