tisdag 11 november 2014

Novemberfest

Idag är det en högtidsdag i Skåne. Den viktigaste av alla enligt min farfar som kom från  gästgiveriet i Dalby utanför Lund. Han älskade att fira Mårten gås. Pepparkaksdoften från Svartsoppan, den gyllene gåsen med rödkål och så åt de alltid spättekaka som kom i paket från släkten i Skåne.

Jag bor 160 mil längre norrut och det är inte många som begriper min längtan när jag pratar om minnena från dessa middagar. Jag tyckte inte att det var så gott, men det var så speciellt. Vissa tillägg som kastanjepuré och glaserade kastanjer hade jag svårt för. Det är något med konsistensen, det där mjöliga som jag inte gillade som barn. Nu händer det att jag hittar färska kastanjer som vi rostar och äter med smör och salt. Närmare så en gåsamiddag kommer jag inte.

Här är det perfekt novemberväder. Dimma, regn och mörka moln. Men det finns händelser att bli glad för. I den lilla byn Jutis i Arjeplogs kommun så har männen gjort en nakenkalender i åtta år för att samla in pengar till cancerforskningen. De har lyckats få ihop 200 000 kronor. På det nionde året har de tagit med kvinnorna. En av dem som ställer upp naken på bild är Britta Flinkfeldt Jansson, kommunalråd i Arjeplog. Hon hoppas på att årets kalender ska samla in ännu mer pengar.
Så här ser bilden ut.

Det är inte oproblematiskt att ställa upp i ett välgörenhetsprojekt när man är politiker. Vad tycker ni, kan en politiker som är ledande i en kommun ställa upp i byaföreningens kalender?


Det finns en sida av att bo i Europas största vildmark, det är också Europas största vapentestområde. Inför turistsäsongen nästa år har det område som får användas till tester blivit dubbelt så stort. Från vårvintern fram till början av juli får basen i Vidsel stänga av en stor del av det naturområde där turister och företag som anordnar resor vistas under 25 dagar. Problemet är att basen inte behöver berätta i förskott när.

Företagen och de som reser själva kan alltså inte boka en resa till Jokkmokks vildmark för de vet inte om hela området är avstängt just de dagar som de ska vara där.

Så här berättar en av dem som var med på informations mötet.





Inga kommentarer: