fredag 13 mars 2015

Våren kryper fram runt grunden


Det brinner på himlen och hela morgonen glöder idag. Värmen i ljuset lurar mig att tro på att det är plusgrader. Men nej. Snön ligger halvmeterhög på den oskottade delen av tomten och drivornna är fortfarande över en meter höga, ibland en och en halv. Det är bara runt träden, uthuset och närmast husgrunden som marken syns.

Vårvinter eller den femte årstiden. Nu när solen är varm och marken kall. Nu när ljuset väcker oss vid  halv sex på morgonen och solen har vandrat till västnordväst innan den går ner. Det händer något här vid älvens strand när vi kan se hur årstiderna ändras genom att titta på var solen står och hur högt den når mitt på dagen.

Skillnaden mellan nu och Luciamorgonen tre månader bort är som den mellan natt och dag.

Det häftigt med dessa skarpa gränser mellan de klara och kalla vinterdagarna och vårvinterns mjuka ljumma dagar. Och ändå ser det nästan lika ut om man bara tittar.

Stella the cat gillar inte att snön smälter i solen mitt på dagen hon vill hålla sina tassar torra. Igår var vi ute på en promenad ner mot stranden och då fick hon stanna i famnen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jättekul att hitta dig på Blogg100! Jag var nämligen i Luleå på anställningsintervju i måndags, och är dessutom passionerad i potatis. Vilka sorter odlar din granne?
Kolla gärna sidan Gilla potatis, på facebook!
Min blogg hittar du här: agesund.wordpress.com

Hälsningar
Ann-Kristin

Granne med potatisodlaren sa...

Hej och välkommen till Grannen. Kul att du hittade hit . Min granne potatisodlaren odlar vanligtvis Asterix, mandel och Matilda.

Kul med potatis men vi har slutat odla nu när det inte går åt så mycket som förr.