onsdag 10 februari 2010

Eftermiddag i solnedgång

Solen är som en stor härlig apelsin och jag är helt uppfylld av den fina ljusa dagen. Lite kallt var det i morse(-22 C) men nu är det mycket skönare ute . Hela omvärlden lyser i turkos och rosa. På mitt köksbord står en värmländsk äppelkaka gjord enligt Annas recept. Den doftar av äpplen, citron och kardemumma.

Äppelkaka med citron och kardemumma
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en form.
Ta 100 gr rumsvarmt smör och rör det pösigt med 1 1/2 dl socker. Tillsätt det rivna skalet av en citron. Rör i 1 1/2 dl vetemjöl, 1 ägg och 1 msk kardemumma. Skiva tre äpplen med skal. Rör ner äpplena i smeten. Häll över i den bröade formen och grädda i 40 min.
Servera med kvarg. Ta 1 dl kvarg och 1 tsk vaniljsocker, blanda. (bara 10 % fett).

Apelsinsol och Äppelkaka det är en bra eftermiddag.

Ett tips om en ny fransk bok

5 kommentarer:

Maria R sa...

Makalös apelsinsol! Det blir alldeles tydligt vilken energikälla solen är för oss människor! Dramatiskt och vackert på samma gång.

Lena sa...

Får man föreslå KALASBYXA till ordlistan och ÄPPELKNYCKARBYXOR.Det ena har man ju haft men inte det andra. SLIPOVER också. ELASTABYXOR.

Granne med potatisodlaren sa...

En bra eftermiddag blev det. Tack Lena för de fina orden de ska genast få flytta in i reservatet.

Annika Estassy sa...

Perfekt Eva, den kakan ska jag göra på måndag när jag har bokgänget hos mig!

Granne med potatisodlaren sa...

Om ni är fler än fem så ta och gör en sats till. Det funkar inte att göra en dubbel. Låt er väl smaka.