lördag 5 juni 2010

Lördagsläsning

Varje lördag slår jag upp min tidning. Norrländskan. Jag är nyfiken. Ja, jag vill veta vad Peter Swedenmark har att rapportera från sin sida av norra Sverige. Hur världens händelser påverkat honom där han vandrar i Jämtland.

Varje dag. Ja, varje dag läser jag vad han syster Eva Swedenmark skriver på bloggen i Evas värld. Det är roligt att jag hittat till bägge syskonens texter och att jag tycker om dem.
 (Kylig sommarkänsla)


Idag berättar Peter om en en händelse som jag känner igen mig i. Han har haft kontakt med Telia. I samband med att han har flyttat har han fått veta att hans 53 år gamla abonnemang inte existerar. Det har aldrig funnits.

Jag känner igen mig i hela kroppen. Det räcker inte att vara logisk och pedagogisk när man försöker tala med kundtjänsten på Telia. Företaget utgår från att alla deras kunder luras, i alla fall att de inte vet vad de talar om.


När vi anmälde att vi ville byta ADSLuppkoppling skrev kundtjänsten fel postnummer. Detta lilla fel växte för varje steg uppgifterna flyttades i organisationen. Till slut hade vi hamnat i Kalix och vår adress var ändrad till en liknande i Kalix. Och vi fick en flyttavgift, all teknik skickades till en butik i Kalix och när jag ringde kundtjänsten lät det ungefär så här:


"Hej, jag vill bara tala om att vi inte bor i Kalix. Det har blivit något fel. Kan du ändra tillbaka till våra riktiga uppgifter?. 

Nej, det kostar en flyttavgift. 
Men vi har inte flyttat. 
Det kostar i alla fall. Jag vet ju inte att ni inte har flyttat. 
Kan du koppla mig till din chef. Gruppledaren svarar: Hej, jag hörde att du vill ändra dina uppgifter. Det kostar pengar. 
Men det är ju NI, som har ändrat dem utan att jag har bett er!!!. Nu tappade jag tålamodet.
Då slänger gruppledaren ut ett förslag.
Kan du få två grannar att intyga att du inte har flyttat så får du abonnemanget flyttat till din adress."


Så nu har jag skickat in två intyg om att vi har bott här i minst 20 år. Och tyvärr. Varken jag eller mina grannar har något val. Vi måste ha vårt bredband genom Telia. Inga konkurrenter anstränger sig nog för att vi ska kunna använda deras.

10 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Men vad roligt att du läser min bror. Han är både klok, rolig och radikal!
Denna eviga kamp mot telefonbolagen, det är ju helt absurt det du berättar. Jag förlorade min kamp mot Tele2 men de förlorade därmed också mig och alla mina abonnemang, så dumma de är! Högfärdiga som inte bryr sig om sina kunder, vad tjänar det då till att lägga ner massor av reklampengar?.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Förresten jag glömde: Vilken fantastiskt fin bild!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack! Jag vet inte vad som gick fel när dessa bolag valde image, men det blev så fel. Trist att vara beroende av ett enda. Men det verkar ju inte vara någon skillnad mellan bolagen.

Lena sa...

Å vilken bild Eva! Vilken teknik är det, jag trodde först det var tyg. Och vilken historia om Telia; rena filmdialogen. Kram!

Granne med potatisodlaren sa...

Det är en akvarell på grafikpapper. Absurd dialog. Nästan som ett nummer i en revy. Kram Lena till dig också.

Jenny L sa...

Men herre... Har de aldrig hört talas om kundvård?
Ja, det är verkligen som ett nummer ur en revy som du själv skriver, revyn: "I en ding-ding värld".

Jenny L sa...

Ps. Din fina bild, "Kylig sommarkänsla", skapar associationer till en melodiös björkstam. :)

Granne med potatisodlaren sa...

Melodiös, tack, Jenny. det var en fin komplimang. Jag har fått för mig att telebolag har som måtto att inte gilla sina kunder. Det är de erfarenheter som jag möter när jag talar med andra.

Anonym sa...

Vilken underbar bild!

Telia, Orange...allt vad de heter, de verkar vara likadana, helt omöjliga att ha och göra med...

Granne med potatisodlaren sa...

Vad vi är eniga! Får tänka ut vad man kan eller bör göra för att få till en förändring.