fredag 4 juni 2010

Mumintankar

Följer ni Mumin i Svd? Det gör jag. Just nu har hela familjen tagit sig till Rivieran. Där står de och längtar ner till stranden. Men; allt är inhängnat. Överallt finns det skyltar med ett enda ord PRIVÈ.

De är utestängda. Uteslutna ur gemenskapen.




Tove Jansson var genial. Hon kunde med tre bilder skapa den där känslan vi nordiska medborgare känner när vi inte får gå var vi vill.



Allemansrätten är en lyx. Det känner vi varje gång vi reser bort från Norden.

Idag njuter av jag en kall sommarstorm. Det är så praktiskt med dagar då löven prasslar och det finns tid för annat än utomhusliv.





2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Muminserierna är helt underbara, minst gillar jag besöket i Vilda västern dock...

Granne med potatisodlaren sa...

Jag håller med dig. Tappade till slut lusten för att läsa den på nätet. Bilderna är fina men texten lite seg.

Jag har fortfarande sparat en av berättelserna i min fina Muminbok till en "regnig dag".

Idag skriver jag om lördagsläsning, om NSDs ledarsida om din brors krönika.