torsdag 29 november 2012

Han kom undan

Idag vill jag rekommendera Hanne Kjöllers intressanta text i DN om polisforskaren Stefan Holgersson och hans oerhört spännande forskningsresultat. Läs här. Det har nästan aldrig hänt att jag har kunnat rekommendera en text av Hanne Kjöller då hon ofta skriver i en stil som står långt från forskning och empiri. Men denna gång vill jag verkligen uppmana många att läsa om hur vi kan förklara att fler poliser löser allt färre brott.

Dessutom hoppas jag att vi kommer att kunna diskutera vad de män gjorde, i mitten på 70-talet, när de köpte unga flickor och utnyttjade dem sexuellt. I bland i riksdagshuset ibland på andra ställen. En annan då ung polisforskare Leif GW Persson berättade för en journalist om ett brev som beskrev handeln med småflickor.Det är med sorg jag läser att filmen "Call girl" som verkligen skulle kunna vara en väckarklocka missar målet när de plockar in en statsminister i intrigen, det räcker liksom inte att landets högste ansvarige för lagen, Justitieministern Lennart Geijer var med.

Jag minns hur vi gick runt i riksdagshuset som då fanns i Kulturhuset på Sergels torg och kände oss illamående. Vi tre nior som hade pryo på var sitt partikansli. Fy vilka äckliga gubbar! Det sa vi till varann. När Lennart Geijer kom undan DNs skriverier på grund av en teknikalitet då var vi mer än besvikna. För vår statsminister hade brutit mot grundlagen och gömt ett brev från polisen om Lennart Geijers köp av sex. Men han kom undan.

Inga kommentarer: