torsdag 2 oktober 2014

Höstsoppa på morot

Igår åt jag morotssoppa tre gånger på en dag. En av mina vänner sen länge var här och då kom jag på att en soppa som lyser av höstfärg vore en god lunch. Här är mitt recept:

ett halvt kilo morötter
en liten bit rotselleri
två potatisar
en purjolök
en lök
en klyfta vitlök

Skär allt i bitar och bryn bitarna, utom potatisen, i en gryta. Häll på 1 liter vatten och grönsaksbuljongtärningar eller pulver. Stoppa i potatisen och riv i fem centimeter färsk ingefära.

5 cm ingefära
1 limefrukt
mynta
creme fraiche
rostade solroskärnor

Låt grytan med rotsaker puttra i en halv timme. Mixa allt. Tillsätt skalet och saften från en limefrukt och smaka av med salt och peppar. Tillsätt lite mer vatten om den blir för tjock.

Servera med creme fraiche, mynta och solroskärnor.

Den har en smak de rätter som mina kambodjanska vänner serverade på 1980-talet.

Inga kommentarer: