torsdag 12 februari 2015

Platsens magi

Om någon hade sagt Grosseto, eller Maremma till mig före 2012 hade jag tänkt på doftande kullar, salta stränder och utsökta middagar.

Men nu har Grosseto blivit staden där kaptenen på Costa Concordia satt i husarrest under rättegången efter det att han flydde från faryget när det gick på grund. I går var det domstolen i Grosseto som meddelade domen att kapten Schettino ska sitta i fängelse i 16 år. En mild dom tycker åklagaren som yrkade på 26 år; det dog 32 människor i olyckan och ett hundratal skadades.

Det tog 19 månader innan domen kom.

En tid som har förändrat mångas uppfattningar om sydvästra Toscana. Regionen Maremma är ju en plats som fram till 1960-talet var en av de fattigaste i Europa. Men sen satsade både Italien och många internationella organisationer på att denna plats skulle utvecklas till ett paradis. De svenska fackföreningarna gick samman och byggde ett enormt hotell som idag är öppet för alla. Riva del Sole var platsen dit många åkte på sin första resa till Medelhavet. Konsum i Stockholm organiserade resor, olika fackföreningar och Reso.

Mormor och jag satt med "Storstaden" Konsums tidning och drömde om att kunna resa dit. Men hon hade hela tiden andra saker som måste fixas så vi kom aldrig iväg. Jag fortsatte att drömma om livet vid stranden och i skuggan av alla träden vid Rivas anläggning. Då hände det. Jag fick ett stipendium och fick njuta av den mest avkopplande semester som jag har haft.

Uppfattningen om en plats kan förändras rätt snabbt, och det borde vi ta vara på. Ja, ta chansen att förändra vår plats. Jag tänker på hur Britta Lindwall och hennes make har skapat The Three hotel i Harads. Ve hade kunnat drömma om att Vouge skulle resa till Harads för att göra ett reportage?



Inga kommentarer: