söndag 1 november 2009

Balett med stort B

Igår kväll fick jag vara med om något annorlunda. Jag och alla andra som tittade på tvåan fick se kreativitet. Jag fick uppleva hur danser uppstår, hur misstag rättas till och hur man filmar en dans kreativt.
På min skärm dansade Michail Baryschnikov och Ana Laguna i Niklas Eks fantastiska koreografi, filmade gjorde Jonas Åkerlund. Vi fick möta de utrycksfulla dansarna vid Bolschojteatern i Moskava.
De fick en dans av Christoffer Wheeldon... vars kreativitet kraschade till att börja med mot dansarnas tradition. I Moskva är man ett objet som gör som koreografen säger, nu fick alla vara med i skapandet av dansen. Det var omtumlande att se vad som hände danskompaniet när allt vändes upp och ned.
På köpet fick vi se hur stora dansarna vid Bolschoj är i hela Ryssland. Presskonferensen fyllde hela parketten, och dansarna de kunde köpa sin balettskor med 90 procents rabatt.
Spännande, nyskapande och en kväll då jag inte somnade framför tjockteven.

2 kommentarer:

Jenny L sa...

Låter intressant! Missade det programmet. Jag har kommit in i en period där jag är helt och hållet ointresserad av vad som visas på TV. Men det gör mig inget.
Jag är också stolt ägare av en tjock-TV. Om det kommer på tal, låt säga på en middagsbjudning, är det ungefär som att säga att jag har en sökare istället för en mobil.

Granne med potatisodlaren sa...

Jenny det är så ovanligt att man berörs av kreativitet när man tittar, så jag är fortfarande glad.
Vi är väl bakom vi som sparar energi och har våra tjocka apparater. De drar oftast en tiondel av vad de platta gör.