måndag 2 november 2009

Varma grader


Ibland bara pirrar det. Glädjen över några vackra blå minuter innan allt blir natt.
Det är inte kallt, utan lite fuktigt och flera plusgrader. Dagen liksom kom av sig när molnen rullade in och suddade ut all färg. Hade jag inte snavat över en hög med rostfärgade björklöv hade allt varit grått, ljusgrått, brungrått, blågrått och så smutsgrått.
Men...så ändrade sig ljuset och hela världen blev blå. Alla träden som står på parad vid stranden skimrade i blålila, luften blev ljust blå och bergen bortom älven ultrablå. Den blå timmen väckte mig ur det vardagsgrå, (och jag hann ut för att visa er andra). Ingen timme dock, utan blott tio minuter. De räckte för att få mig på glatt humör.
Här vid älven kan jag drömma om l'heure bleu på boulevarderna i Paris, tiden finns , men trampar jag på gatorna är det som om jag förlorar förmågan att uppleva varje minut.

3 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag blir också på bra humör av dina blå bilder, så fina! Jag har en så blå färgperiod att sömmerskan här diskret undrar om jag vet att det finns andra färger än blått och svart.

MaHi sa...

Jag älskar den blå timmen, helt magiskt. Bor du nära golfbanan i Sunderbyn, tycker jag känner igen vyerna. Bodde i Boden i 3 år och var ofta i Sunderbyn.

Granne med potatisodlaren sa...

Eva jag fick utöka min palett när jag var i emaljverkstan. Det behövs ibland. Men det är lätt att bar se en färg i taget.
Mahi. Jag bor 25 km från Boden, Golfbanan i Sävast är närmare.