måndag 19 april 2010

Busplanteringar

Ler stort när jag läser DN:s kulturdel från igår.
(Den ska till pappersinsamlingen, enligt vårt sophämtningsmanual, och jag kunde inte låta bli att se om jag missat nå't igår.)

Lenas skriver om busplantering. Och då mår jag genast som den lilla flicka jag var 1965. Då när mormor Signe och jag började busplantera på Stiernhielmsvägen. Vi satte olika kärnor i krukor och väntade på resultat. Både apelsinkärnorna och äpplena kom upp. Krukorna fick stå i fönstret i ett helt år innan vi grävde gropar i rabatterna och satte ut de små plantorna.


På Stienhielmsvägen 29 frodades tre äppelträd och ett litet apelsinträd över sommaren. På hösten fick de en hög med löv över sig. Och nästa vår (1967) hällde vi kaffesump runt de 30 centimeter höga plantorna. De klarade sig och när vintern kom så blev det både grenar och löv till skydd. Några små plantor med andra äppelsorter fick också sova under lövtäcket.


På våren 1969 önskade sig min mamma ett frukträd till hennes nya gräsplätt. Då kunde mormor Signe och jag stolt plantera vårt största träd med äpplen. Nu är det 41 år gammalt och växer över alla gränser.

Vårt äppelprojekt gav mormor Signe och mig en lust att plantera mera. Vi sådde i hennes köksfönster och bar ut plantor lite var som helst i backen mot Holmia. Fanns det en plätt med jord då satte vi en lite pensé eller ringblomma till lyst.

Busplantering idag är att plantera växter som man kan äta. Bärbuskar, fruktträd och potatis i allmänna parker. Häng med och sätt en krusbärsbuske. Plantera ett päronträd och så en äng med dill och persilja. Sätt sallad i olika färger.




Det blir finare än när berberisbuskarna står där på rad och sticker.

7 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilken fin tanke med busplantering!

Granne med potatisodlaren sa...

Den älskar jag.

Jenny L sa...

Så fint Eva!
Men du, "kaffesump", hur då liksom? Gammalt avdankat kaffe att hälla runt roten eller? Och varför? Vill gärna veta om det är något för min trädgård. Gäller det bara äppel- och apelsinträd?

Maria Moln sa...

Härligt med trevliga bus! Sån't här behöver jag höra om när jag vistats i de busiga tonåringarnas bråkiga värld så många dagar. Det får mig att tänka på Amelie i MOntmartres goda gärningar. Tänk att du planterade ett träd redan som 8-åring. Det ska man ju göra en gång i livet sägs det.

Granne med potatisodlaren sa...

Härligt med bus. Jag funderar på om jag ska ta några solrosor och plantera dem vid gångvägen. Jenny, kaffesumpen innehöll något som skulle vara bra för fruktträd. Ska kolla vad det är. Jag minns att många tantr i min barndom hällde ut kokkaffe-sumpen på rabatter och buskar.
Maria, Jag gör inte annat. Planterar äppelträd och hoppas på att de ska blomma.

Maria Moln sa...

Min mormor hde en slaskhink ibland på diskbänken, ibland under. Där hamnade kaffesumpen och sedan ut i hennes fantastiska, prunkande rabatter längs hela gången fram till hennes stuga.
Så sa också en mycket modern ung, man till mig som studerar hållbar utveckling till mig. "Lägg ut sumpen bland buskarna"

Granne med potatisodlaren sa...

Både mormödrar och unge B har antagligen rätt. Mera sump i rabatten då växer det bättre.