torsdag 22 april 2010

Tidvis soligt vid norra Norrlandskusten

Vi brukar slå vad. Ja, om solen i norra Norrland kommer med i väderleksprognosen. Det låter lite gnälligt. Men det är rätt ofta meteorologerna inte hinner med.

Ja, att de sammanfattar vädret norr om Örnsköldsvik. De berättar om hur vädret förändras var 20 mil ända till de kommer till landets mitt. Då sammanfattas fjäll, skog, malmfälten och kusten till norra Norrland. Där kan prognosen vara att temperaturen blir mellan plus fem och minus tio. Det blir molnigt och viss nederbörd i norr.

Chansen är inte stor om jag satsar på att solen här ska nämnas i nästa prognos. Men i morse då rörde sig molnen över kartan och en gul sol strålande mellan Skellefteå och Haparanda. Meteorologen han log och sa:

Tidvis soligt vid norra Norrlandskusten

6 kommentarer:

Sofie B-C sa...

Det känns svårt att föreställa sig snö vi denna tiden på året. Vad intressant att få följa utvecklingen. Jag antar att när väl snön smälter så blir det vårfest!

Granne med potatisodlaren sa...

Vår vårfest. Idag har lite till av snön försvunnit. Vi har suttit i byn på trappen i solen på en gård från 1700-talet. Där hade snön försvunnit helt. De visste var de skulle bygga för att få så torr gårdsplan som möjligt.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Malung var grått och dystert, snöfläckar i skogen. Då blir min vårlängtan extra intensiv. Det blir nog så att jag drar till Paris. Hoppas solen snart ska tina bort all din snö!

Granne med potatisodlaren sa...

Paris i maj...mm mm. Ljuset i Norrbotten i maj mm mm längtar efter båda.

Anonym sa...

Eva, det har jag reflekterat över, speciellt sen jag kom hit till ön, här går man igenom stad för stad, område för område, trots att ön är mindre än vad Sverige är, sen går man vidare till Puerto Rico, Cuba... andra öar vars väder kan påverka oss dagen efter.

Granne med potatisodlaren sa...

Vi har ett skämt när de har väldigt översiktliga rapporter. Och det är att Signe i Kuttainen har flyttat. Hon bodde i Sveriges mest ensliga hörn upp mot Treriksröset och alldeles för ofta får Sverige veta prognosen för vad som ska ske där.
Det är som om Stockholm får en prognos som gäller Hamburg.
Vad bra att de är mer tydliga där du bor.