Ja, inte vi som bor norr om Umeå i alla fall. Först måste företagen i vår region betala för att vi ska få chansen att åka.
Det är konstigt att inget företag i Malmö, runt Hallandsåsen, eller i Stockholm är med och betalar statens satsningar på järnvägsspår där. Satsningarna har kostat mer än än 100 miljarder kronor.
Men i övre Norrland finns andra regler. Satsningen skulle kosta mindre än 15 miljarder kronor.
Det försvarar Åsa Torstensson, M, här.
5 kommentarer:
Jag är vad man skulle kunna sägas uselt insatt i glesbygdspolitik, men i morse jag läste jag en intressant artikel om en bok som handlade om det övergivna Sverige, en bok som heter Landet utanför. Där stod intressanta jämförelser hur Norge gjorde med skattningen ett system som gynnade ett helt land inte bara tätorterna.
Ja, vid om bor längs med kusten i övre Norrland Mellan Piteå, Älvsbyn, Boden och Luleå bor i Sveriges fjärde mest tätbefolkade område. Hur underligt det än kan vara. (Mycket mer tätbefolkat än Sundsvallsområdet, eller Umeådeltat.)
Därför är det mycket vi undrar över när vi ser hur Statens infrastruktur miljarder fördelas över landet.
Skulle vara: Vi som bor längs med kusten...
Jag blir HELT GALEN när jag tänker på att man vill lägga ner nattåget mellan Luleå/Kiruna och Göteborg. Och den enda det är syns om är Kirunas turistnäring.
VI VANLIGA MEDBORGARE DÅ?
Här satsas miljarder på Botniabanan och det firar man med att dra in på persontrafiken:-(
Varför har de råd att strunta i att vi får normala kommunikationer längs med kusten. Tänk vad lätt det skulle vara att pendla.
Skicka en kommentar