tisdag 23 november 2010

Ingen kan gissa

vem som är min far.

Bilden på honom är tagen 1931. Det är den sista dagen med långt lockigt hår. Han står på sin mosters orientaliska matta med sina händer i sidan och tittar trotsigt rakt in i kameran.

Min farmor har kommit på att hennes yngste borde klippas innan han ska börja gå till lekskolan.


Längst ner finns bilden "något" beskuren. Bredvid ligger en bild på en släkting till min mamma. Det skulle kunna vara mamma, men eftersom att den är tagen när hon var ett spädbarn så är det kanske en faster, eller moster.

De tre översta tomtarna är fotograferade i Mölle, by the sea, för att tala med Povel Ramel. Jag älskar de tidstypiska mössorna. Men jag vet inte varför de fanns uppklistrade i vårt gamla album.

Nu är de brända och inramade. Finns att se i ateljén på Kronan på torsdag mellan 18-21.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag skulle vilja se dessa i verkligheten!

Granne med potatisodlaren sa...

Efter tolv timmar på ett plan från dig till mig är de här in real life!
När du kommer till Sverige nästa gång är det bara att komma.

Maria Moln sa...

Underbara färger på den djärva bakgrunden. Vill också se dem i verkligheten. Fint igen Eva!

Granne med potatisodlaren sa...

Jag ska montera dem en och en. Och väntar på att jag sk orka åka till verkstaden för att måla ramarna.