tisdag 23 april 2013

Utan status

Om högt och lågt från sidan. Det är ibland som med denna bild. Vi tittar och ser det vi tolkar in. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta tror att våren är snöfri nu vid älvens strand. Så långt har inte gumman Tö hunnit än. Men med den information som bilden ger är det en slutsats som inte är fel.

Varje år får politikerna massor med ofullständig information men en är likadan när antagningen till gymnasierna är klar. Vård och omsorg har lägst antagningspoäng. Skulle jag titta på dessa siffror år efter år så skulle jag vilja se mer. Ja, jag skulle ta reda på varför antagningspoängen till utbildningarna inom vården har 92,5 som antagningspoäng, när VVS och fastighet har 165. Eller när dans, musik och frisör har långt över alla andra. Vill du gå musikprogrammet krävs 257, 5 poäng.

Vad säger detta? Så här från sidan skulle jag kunna påstå att vårdyrkena har förlorat sin status. Jag som var tonåring på 1970-talet minns hur mina klasskamrater med högsta betyg 5,0 sökte till vårdlinjen för att kunna bli sjuksköterskor. Vi drömde om att kunna göra en insats. Vi såg hur villkoren för dem som jobbade då blev allt bättre.

Vad sker idag? Vilka är villkoren för anställda i vårdyrken? Hur behandlar vi människor som arbetar med att ta hand om sjuka och funktionsnedsatta?

Det är kanske de frågor som politiker i kommuner och landsting borde svara på. Inte göra som Norrbottens läns landsting och polisanmäla sina anställda när personalen löser ett problem för patienterna. Ja, varför valde landstingsledningen att polisanmäla sjuksköterskor och läkare när de skrev ut ett tiotal körkortsintyg utanför arbetstid mot pengar till kaffekassan? Tror de att det kommer att bli lättare att anställa välutbildad personal?

Vårdcentralchefen som införde systemet hon undrar varför landstinget inte frågade personalen och sa till dem att denna service skulle avslutas.

Kommer fler att söka sig till vården? Erbjudandet i kommunen innehåller arbetsdagar från 07.000 till 21.30 med en lång rast mitt på dagen. Deltidstjänster. Och ett evigt hoppande mellan olika tjänster innan du erbjuds en fast anställning.

Helt klart visar vi som samhälle att vårdyrkena inte har någon status alls.

Inga kommentarer: