måndag 26 maj 2014

Bäst är att antalet väljare har ökat

Valdeltagandet i vårt distrikt ökade med nästan 30 procent! Det tycker jag var det mest spännande med EU-valet.

Det värsta är att väljarna i Frankrike, 25 procent, och Storbritannien, 29 procent, bland många andra har valt partier som är emot alla människors lika värde.

Mänskliga rättigheter tappar värde när neddragningarna hotar välfärden...är det orsaken till valresultatet i Europas stora stater.

Jag undrar vilka beslut i Frankrike som fått en fjärdedel av väljarna att rösta på Marine Le Pen. Och vad gjorde David Cameron för att lyckas med att utplåna regeringspartnern Liberaldemokraterna och kratta banan för UKIP. Kan det vara att han, liksom Front National, har åkt runt och dragit Göran Perssons gamla sägen om "social turism"?

Det är lätt att spela på rädslor för den "andra", men svårt att ta ansvar för att alla människor har lika värde. Jag undrar mycket över hur de konservativa tänker när de tar till rasistiska argument. De borde kunna tänka före och titta över Schengenmuren mot öst. Är det inte dessa argument som ger Putin vind i seglen?

Ja, det finns mycket att begrunda. Jag har inte fler svar än någon annan. Men jag undrar.

Inga kommentarer: