söndag 11 oktober 2009

Trevlig läsning

Nu har jag läst. Läst om läsning. Jag har fått möta Johanna L från Luleå som älskar litteratur som utspelar sig på skolor i New England. (kan det vara klimatet och kylan...)
Varje gång någon av de fem bokhororna berättar om sitt läsande finns det en tråd till hur de upptäckte boken.
Så är det. Om ingen styr och ställer så blir många fler berättelser lästa under livet. Och läsandet blir ständigt pågående. Under mitt läsande liv har jag läst allt från Bröderna Grimm upplöst i tårar till fåniga Lottaböcker. Poesi som berört mig, deckare med stereotypa hjältar och stora berättelser som ger världen ett sammanhang. Trots det kan jag inte låta bli att traggla mig igenom de kyrilliska bokstäverna på lågprissåpan när jag sitter på toa. Orden som bilder lockar. Den enda gång min hjärna sa stopp, det var när jag började på Konstskolan. Då fick min bok ligga vid sängen och vänta. Det tog ett år innan hjärnan kunde ta in både bilden och språket.

Inga kommentarer: