onsdag 17 februari 2010

Om jag blir hundra år.

Sofie och Carina har ställt en fråga som jag vill svara på.
Vem vill jag vara, när jag är 109 år?
De som blivit gamla i min släkt har levt till de är lite mer än 90 år. Min mormorsmor Eleonora född 1878 var glad och positiv trots alla svårigheter hon upplevt. Det skulle jag vilja vara när jag är gammal, glad, nyfiken, och rörlig. Sen skulle jag vilja ha ett lugn som ger mig chansen att utan åthävor föra över erfarenheter till de som är yngre än jag. Hoppas att vi får en chans att leva och bli gamla och kloka.

6 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det man önskar är klarsyn, kärlek och vishet, som du säger. Och att ens ålderdom inte förmörkas av förvirrande sjukdomar.

Granne med potatisodlaren sa...

Lite vitt vin på balkongen och många besök av den yngre generationen hjälper till tror jag.

Maria R sa...

Det är en främmande tanke. Att jag skulle bli hundranio. I så fall har jag inte ens levt halva mitt liv. Låter overkligt, och svårt att tänka på. Skönt med förväntan som lyser igenom hos er andra. Tänker på min mamma som alltid sa att hon tyckte det skulle bli härligt att bli gammal och klok. Så blev hon bara 64. Min dotter tyckte det verkade "så mysigt att vara pensionär" - -

Granne med potatisodlaren sa...

Chanen är inte stor. Men jag vill gärna hoppas på en glad och nyfiken ålderdom. Igår sa B: Du förstår hon är gammal (om I, 89). Jag förstår att hon funderar på att flytta från sitt hus på 200 kvm. Men B hon är ju bara 83.

Sofie B-C sa...

Tycker så mycket om din bild av dig själv när vi nått hundra strecket! Häpnade över hur kallt det varit hos er, minsu 27! Idag gick vi ut utan jacka! Men det är kanske tillfälligt, förstås. Härligt, icke detu mindre! Nu pausar jag ett litet tag, för att kome in i en bättre rutin med motion och mer frisk luft:)

Granne med potatisodlaren sa...

Det var du och din härliga farbror som inspirerade. Välkommen tillbaka när du har lust. Hoppas att du når dina mål med motionen. Och vilken känsla att redan ha vår.