fredag 26 februari 2010

Lurar min hjärna

Tjockkofta, yllesockor och handledsvärmare inomhus? När jag kom ner till köket var det 16 grader. Vi måste ha haft strömavbrott i natt.
Lurar hjärnan med Liljeholmens och många värmeljus. Snart har elden tagit sig i kaminen. I koppen doftar Samarkand, teet från Kusmi. Det har en svag krydda av tjära. Ni vet vet som Lapsang.
Jag blev inspirerad av ett teprogram från Irland igår. Där satt två allvarliga teherrar och drack och provade olika sorter. Assam smakade knäck om man hällde i mjölk, Lapsang passade till eftermiddagen och till stora häftiga puddingar = tårtor ville den ene ha grönt jasminte.
Jag älskar nördar. Jag får veta så mycket onödigt om jag lyssnar till dem.

6 kommentarer:

Victor Estby sa...

Vilken fin och klok avslutning på inlägget! Heja!

Maria Moln sa...

Stort grattis på din högtidsdag Eva!
Otur med strömavbrott om du ska laga födelsedagslunch. Hoppas allt ordnar sig.

Granne med potatisodlaren sa...

Tack. De kommer till 18 som tur är. Jag lyckades jaga upp värmen till 19 grader med hjälp av kaminen.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hoppas födelsedagen blev alldeles underbar - strömavbrott till trots. Om te kan man fundera länge. Min dotter kan inte vara utan Earl Grey - har jag inte det hemma blir blicken anklagande. jag köper ofta olika varianter av te, men det blir ändå alltid till någon form av Earl Grey jag återvänder. Fast just nu är det ingefärste som är min förtjusning. Och kanelte.
Leve all onödig absolut nödvändig kunskap! Och leve dig!

Granne med potatisodlaren sa...

Ingefärste från Kina och Vietnam?
Det är speciellt. Bra för sångrösten. Earl Grey med doftande bergamott, det är inte bara ett tea för hertigar, det är för våra smarta döttrar.
Jag tycker att det är kul att intresset för te har exploderat det senaste året.

Granne med potatisodlaren sa...

Tack för levet! Det var en härlig födelsedag.