torsdag 21 januari 2010

Om drömmar som slår in


En av mina kloka bekanta har berättat att hennes dotter har flyttat söderut för att "leva sin dröm". Vi har möts någon gång då och då. Och hon har alltid sagt: Låt alla ungdomar leva sina drömmar,( om de inte är livsfarliga). Hur ska de annars ta reda på vad livet har att erbjuda?
Igår satt jag och stickade vid Kulturnytt. Jag hör namnet Elin Ruuth och en boktitel på rent Lulemål, Fara vill. Då förstår jag. Det är Elin som flyttade söderut och fick leva sin dröm.
I år är hon årets första litterära debutant, på Albert Bonniers förlag.

4 kommentarer:

Maria Moln sa...

Igår hörde jag också om en 24-åring som ville söderut efter att ha serverat och jobbat i restaurangbranschen. Hon hittade en pytteliten annons om en svensk familj som behövde en barnflicka i Italien. Hon sa att hon inte kunde komma direkt eftersom hon lovat jobba veckan ut. Då ordnades flyg som kom och hämtade henne över dagen. När hon kom fram till familjen, hämtad av chaufför, såg hon vilka som sökte barnflicka. Det var Zlatan och hans fru. Hon fick jobbet och börjar på måndag.
Fast skriva en bok och bli utgiven är ju en helt annan sak..

Maria Moln sa...

Naturligtvis! Jag skrev snabbt och fel ser jag. Det var inte till Italien. Det var förstås till Barcelona i Spanien min arbetskamrats, väns dotter reste.

Jane Morén sa...

Wow, förverkligade drömmar är så underbart.

Granne med potatisodlaren sa...

Det är så bra när familjen inte dömer utan bara ger uppskattning, då är jag säker på att även unga kvinnor vågar skicka in sina manus.