lördag 6 februari 2010

Orden som försvinner


En annan sida inspirerade mig idag. Hon ska starta en hel blogg med ord som inte används längre. Jag fick en så'n stark lust att skriva ner de ord som har försvunnit från tidningssidorna och det det dagliga pratet under de senaste åren.
När jag var tolv år och kom fram till Färjestaden så stod Johanssons droska fortfarande och väntade vid kajen. Vi hade kommit fram till järnvägsstationen tidigt på morgonen. I frukostbaren fick vi barn äta precis vad vi ville. När vi var mätta drog vi våra koffertar på en trilla ner till färjeläget.
I Kalmar handlade vi hos konditorn, i boklådan, i mjölkaffären, i slöjdbutiken och hos Kalmar läns slakteri innan vi tog med oss kartongerna med mat och böcker till färjan.
Kommer ni ihåg hur det var?
Nu tar vi en taxi, kliver av på tågstationen, äter vår frukost på kaféet, drar våra resväskor på hjul, och har ingen anledning att handla i Kalmar innan vi rullar över Ölandsbron. Där finns det nybakat bröd i butikerna, böcker både på Ica och Coop, liksom leksaker och kött.
Jag gillar gamla halvglömda ord som förflyttar mig i tiden.
Droskan har en doft; densamma som bilarna på Paris gator. Dieseloset förflyttar mig både bakåt och framåt i tiden..

2 kommentarer:

Jenny L sa...

Så otroligt mycket mer trivsamt det var att befinna sig i den första versionen med droskan, kofferten och konditorn - mer levande och personligt; lugnare på något sätt.

Granne med potatisodlaren sa...

Vi håller nog på att bli äldre...eller så älskar vi alla ord.